Web Analytics Made Easy - Statcounter

ضربان ناکوک اشتغال در مترو/اجرای ۱۰۰ تئاتر خیابانی در حوزه دفاع مقدس/ برنامه‌ریزی برای مقابله با بحران اجتماعی/ اعطای ۵ هزار میلیاردی به شرکت های دانش بنیان تسهیلات از جمله اخبار برگزیده اجتماعی در ۱۰ تیر ماه ۹۷ می باشد.

به گزارش خبرنگار اجتماعی شبستان، ضربان ناکوک اشتغال در مترو؛ دستفروشی در مترو پدیده‌ای که همزمان با تولد این سامانه حمل‌و نقلی در پایتخت، متولد شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

علی رغم اینکه همه می دانند « دستفروشی در مترو ممنوع است.» اما وارد هر کدام از ایستگاه های مترو که می شوی، تنوع اجناس و فروشنده هایی است که در میان ازدحام جمعیت و آمد و رفت قطارها، نظرها را به خود جلب می کند و به قول بعضی مسافران مترو، واگن ها به بازار مکاره ای تبدیل شده است و ما از سر و صدای سرسام آور فروشنده ها، آرامش ندارند و گاه تعداد فروشنده های حاضر در واگن از تعداد مسافران پیشی می گیرد.

 

فارغ از اما و اگرهای دستفروشی در مترو، سلب آرامش مسافران و عدم رعایت حقوق شهروندی، فروشندگی در مترو سن و سال، زن و مرد نمی شناسد؛ از کودکان 6-7 ساله فال فروش گرفته تا زنان و مردان مسنی که با فروش انواع و اقسام خورده ریزها در مترو، گذران زندگی می کنند.

 

بازگشایی پیاده راه ۱۷ شهریور

افشین حبیب زاده، عضو شورای اسلامی شهر تهران در نشست خبری امروز خود، با اشاره به ارائه ۶ طرح از طرف بخش نظارتی و کمیته عمران، گفت: پیاده راه ۱۷ شهریور بازگشایی می شود.

 

وی با اشاره به بررسی مجدد 1300 ملک واگذار شده برای بهره برداری گفت: این املاک در صحن شورا مجدد مطرح می شوند تا برای واگذاری جهت بهره برداری مجوز دریافت کنند چرا که شورا باید واگذاری املاک برای بهره برداری را مصوب کند.

 

اعطای ۵ هزار میلیاردی به شرکت های دانش بنیان تسهیلات

علیرضا دلیری، معاون توسعه مدیریت و جذب سرمایه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در نشست خبری که امروز در این معاونت برگزار شد گفت: روند افزایشی حمایت بانک ها از شرکت های دانش بنیان را داریم.  بیش از 15 جلسه در حوزه های مختلف با حضور کارشناسان خارجی و داخلی برگزار کردیم. خوشبختانه به جمع بندی مورد توافق رسیده ایم.

 

دلیری بیان کرد: با حضور تعدادی از شرکت هایی که دارای سابقه و تحصیلات هستند کارگروه تشکیل داده ایم تا مدل ارزش گذاری را به صورت بومی ارایه خواهیم داد. امیدواریم شش ماه دوم سال 1397 طرحی از ارزش گذاری  داشته  باشیم.

اجرای ۱۰۰ تئاتر خیابانی در حوزه دفاع مقدس

علی اصغر جعفری، مدیرعامل موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس امروز در نشست خبری با اشاره به برنامه‌های تابستانه موزه گفت: ما همزمان با آزادسازی مهران (10 تیر) شیفت شب موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس را تا پایان هفته دفاع مقدس راه اندازی خواهیم کرد و همینطور جهت استفاده بیشتر علاقه مندان از ظرفیت موزه بلیت موزه نیز نیم بها شده است.

 

وی در ادامه بیان کرد: نقطه قوت شیفت دوم موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس حضور صد نفر پیشکسوتان دفاع مقدس اعم از ارتش، سپاه پاسداران، نیروی انتظامی و جهاد سازندگی است که نقش فرماندهی و تاثیرگذاری در دفاع مقدس داشتند و در این شیفت به روایتگری خواهند پرداخت.

 

جعفری با بیان اینکه مجموعه گسترده ای از فعالیت های فرهنگی و هنری را برای برنامه های تابستانه موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس طراحی کردیم، تصریح کرد: از جمله این برنامه ها اجرای صد تئاتر خیابانی در طول این ایام است. همچنین نقد فیلم دفاع مقدس، شب های شعر و شب های خاطره و برنامه های متنوع دیگر در حوزه دفاع مقدس از جمله برنامه‌هایی است که پیش بینی شده و برگزار خواهد شد.

 

عدم سرمایه گذاری در بافت فرسوده

محسن هاشمی، رییس شورای اسلامی شهر تهران در حاشیه هفتاد و سومین جلسه علنی شورای شهر تهران با اشاره به الزام شهرداری به ارائه لایحه اولویت اجرای طرح بلوکی بافت فرسوده، گفت: باغات تهران را با سرمایه‌گذاری و به دلیل کسب درآمد از بین برده‌ایم ولی یک ریال هم در نوسازی بافت فرسوده هزینه نشده است.

 

پرداخت حقوق کارگران در اولویت قرار گیرد

افشین حبیب زاده در جلسه امروز شورا با اشاره به تجمع کارگران یکی از شرکت های پیمانکار خط 6 مترو گفت: کارگران به علت عدم پرداخت دستمزد از اواخر سال 96 تاکنون تجمع کرده بودند.

 

حبیب زاده گفت: عدم پرداخت دستمزد کارگران به بهانه های مختلف قابل قبول نیست و از شهردار تهران درخواست می کنیم تا به این موضوع ورود کنند تا دستمزد کارگران به موقع پرداخت شود.

 

ابلاغ اصلاحیه جدید لایحه مدیریت پسماند ساختمانی به شهرداری تهران

 

زهرا صدراعظم نوری، عضو شورای شهر تهران در خصوص بررسی لایحه پسماند گفت: طبق قانون مدیریت پسماند شهرداری ها باید هزینه انتقال انواع پسماند را هنگام صدور پروانه ساختمانی دریافت کنند.

 

صدراعظم نوری هزینه هر مکعب پسماند را 15 هزار ریال عنوان کرد و گفت: این مبلغ در مناطق تهران با ضرایب مختلف دریافت می شود.

 

وی افزود: طبق لایحه ابلاغی حمل پسماند در مناطق 9، 10، 11، 12، 13، 14 و 21 بیشترین ضریب را داریم و در بافت های فرسوده، مدارس دولتی، اماکن مذهبی فاقد واحدهای تجاری، ضریب پسماند صفر است.

 

برنامه‌ریزی برای مقابله با بحران اجتماعی

محسن هاشمی، رییس شورای اسلامی شهر تهران در هفتاد و سومین جلسه شورای شهر تهران با اشاره به هفته قوه قضاییه گفت: کمیسیون ماده 100 و سایر کمیسیون‌های مربوطه و دعاوی مربوط به شهرداری و شورا در دیوان عدالت اداری فصل مشترک قوه قضاییه با مدیریت شهری است.

 

هاشمی با اشاره به اینکه دستگاه قضایی با چالش های زیادی مواجه است، گفت: آسیب دیدن اعتماد عمومی مهمترین چالشی است که دستگاه قضا با آن مواجه است.

 

پایان پیام/47

منبع: شبستان

کلیدواژه: دهه کرامت جشن های دهه کرامت اوقات فراغت شیراز شورای هماهنگی بزرگداشت دهه کرامت ارزانی نشست خبری اقتصاد فقر دستفروشی مترو شورای شهر تهران دفاع مقدس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۴۵۹۶۶۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کتاب‌هایی که اگر فیلم شوند، پرفروش می‌شوند

گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، مهناز سعیدحسینی- مریم قربان زاده نویسنده شناخته شده‌ای در کشور ما است که عموماً او را با کتاب «خاتون» و «قوماندان» که توجه و تقریظ رهبر انقلاب را به دنبال داشت، می‌شناسند، اما این نویسنده صاحب سبک کتاب‌های متعدد و قابل توجهی در حوزه ادبیات دفاع مقدس با تمرکز ویژه بر روی نقش بانوان دارد که نه تنها هم قد و قواره خاتون و قوماندان هستند، بلکه حتی می‌توان این کتاب‌ها و ویژه حوض شربت این نویسنده را یک سر و گردن بلندتر هم دانست. با این بانوی نویسنده گپ و گفتی درباره ادبیات دفاع مقدس و نقش زنان در این ادبیات داشتیم که با هم در ادامه می‌خوانیم:

خانم قربان زاده! از نظر شما اهمیت پرداختن به شخصیت مادران و همسران شهدا یا جانبازان چیست؟ این پرداخت چه کمکی می‌تواند به وضعیت امروز ما در حوزه زنان بکند؟

ما در جامعه و به خصوص در مورد نوجوان‌ها نیاز به الگو داریم. از این منظر خواندن از موفقیت‌ها و توفیقات افراد حتماً اثرگذار خواهد بود و به تغییر دیدگاه خیلی از خانم‌هایی که مشکلات و مسائل زندگی‌ شان تقریباً شبیه آنها است، کمک می‌کند. کلاً قصه گویی ما ایرانی‌ها سر همین ماجرا است. از کودکی دنبال این مسئله بودیم که ببینیم آن شخص چطور مشکلش را حل کرد و در آن افسانه چه اتفاقی افتاد و برای آن اسطوره چه مسئله‌ای پیش‌آمد و بعد بعد به خودمان بگوییم پس تو هم می‌توانی همان راه را بروی و موفق شوی.

الگویی برای زنان امروز

 زن امروز جامعه ما یک مقدار سردرگم شده است. نمی‌داند که دقیقاً از خودش چه می‌خواهد. دلش می‌خواهد یک مادر خیلی خوب و کامل باشد، دلش می‌خواهد تحصیل کرده در مدارج عالی باشد، دلش می‌خواهد یک مانکن باشد ... نمی‌داند چه می‌خواهد و به همین دلیل هر دری را می‌زند تا ببیند کدام یک از این جنبه‌ها می‌تواند او را به آرامش برساند. دیدن الگوها و شنیدن زندگی آن‌ها از این جهت که این راه را نشان می‌دهد و الگویی می‌شود تا به راه دیگری هم فکر کرد و طور دیگری هم نگاه کرد، اهمیت دارد.

کیفیت کتاب‌های منتشر شده در این زمینه چگونه است؟

 آن چنان نیست که انتظار می‌رود و لایق این حوزه است. علی رغم تنوعی که به لحاظ موضوعات و افراد و سوژه‌ها و زندگی‌هایی که بازتاب داده می‌شود، کتاب‌ها خیلی متنوع نیستند؛ یعنی انگار روی یک سیر خط زمانی پیش می‌روند. هرچند همه آنها یک جاهایی باهم دیگر فرق می‌کنند اما در نهایت یک زندگی شبیه زندگی یکی دیگر شد. گرچه سبک زندگی آدمهایی که در این مسیر هستند تا حدودی شبیه هم هست، اما این شباهت یک وقت‌هایی باعث شده که خواننده را نتواند قانع برای خواندن کتاب جدید کند. تعجیلی هم که ناشرها دارند برای کتاب‌های این سبکی که به فلان مراسم و به فلان تاریخ برسد و در کنارش عدم همکاری خانواده‌ها باعث می‌شود نویسنده فراغ بال نداشته باشد و نتواند ان چنان که دلش می‌خواهد بنویسد همین منجر می‌شود به کتاب‌سازی.

حجم کار زیاد است و همه دلشان می‌خواهد در این حوزه باشند و برای خودشان کلی تکلیف و وظیفه تعیین کرده‌اند، اما به لحاظ کیفیت آنچه که باید باشد نیست. ضعف ادبی و قدرت مانور ادبیات، به لحاظ تاریخی و نگاه جدید و خلاقی که نویسنده باید داشته باشد بر فقر آثار می افزاید و همین‌ها دست به دست هم می‌دهد که این کارهای ضعیف بر کارهای قوی غلبه کند و کارهای قوی چوب کارهای ضعیف را بخورد.

ضربه به ادبیات پایداری و کتاب‌هایی که طعم و نمک ندارند

این کتاب سازی‌ها چه آسیبی می‌زنند و در مقابل چه کار باید کرد؟

 دلم می‌خواهد به نهادها و ارگان‌های مسئول بگوییم که کاری نکنند! حداقل در حوزه‌ی ادبیات و بحث‌های رسانه‌ای کاری نکنند. ما بیشترین ضربه را از همین نهاد‌ها و ارگان‌ها و سازمان‌هایی خوردیم که دلشان می‌خواست بیلان کاری پر کنند و زودتر طرحها را به تولید برسانند و کتاب‌ها را منتشر کنند و لیست بدهند و جدول پر کنند. علی الخصوص بسیاری از اینها نگاه ادبی به کتاب‌ها ندارند؛ نگاه اعتقادی دارند و آن احساس تکلیف_ که حتماً محترم و مقدس است_ باعث ورود آنها شده اما بیشتر آسیب می‌زنند. چقدر از ادبای کشور و اهل پژوهش و ادبیات، در مصادر تولید کتاب‌های حوزه دفاع مقدس هستند؟ چقدر رسته‌های نظامی یا دولتی در مناصب تولید این آثارند؟ در این شکل دیگر آن شانیتی که کار ادبی باید داشته باشد و در ادبیات پایداری خودش را نشان بدهد، ندارد. چون آن ارگان و نهاد و موسسه دنبال این هستند که زودتر کتابش دربیاید و بعد بتواند آن را بگذارد روی میز و جلو بقیه‌ی نهاد‌ها و ارگان‌ها بگوید مثلاً من این کتاب را چاپ کردم و این سوژه ما بوده و مسائل این چنینی...

این کارها به ادبیات پایداری آسیب زده است. بسیاری از این کتابها خشک و بی‌روح هستند و طعم و نمک ندارند.

نظرتان درباره جایزه‌ها چیست؟

جایزه‌ها با هدف رشد و شناسایی و تشویق نویسنده‌هاست اما عملاً جایزه‌ها برای کتاب‌های سفارشی خود نهادهای سفارش دهنده است. وقتی خودشان کتاب می‌نویسند، خودشان تقدیر و خودشان چاپ می‌کنند باید خودشان هم کتاب را بخوانند!

این قسمت ماجرا آزار دهنده است و کار برای نویسنده‌هایی که بخواهند مستقل کار کنند و زیر بلیت کسی نباشند، سخت است و نامشان در لیست کاندیداهای جوایز قرار نمی‌گیرد.

اعتبار جوایز به آثاری است که بر می‌گزینند. انتخاب آثار ضعیف به صرف این که سفارش دهنده یا ناشر یا داوران دستی در تولید آن داشته‌اند، ضربه زدن به اعتبار جوایز ادبی است و نویسندگان اصیل ترجیح می‌دهند اصلاً در چنین جوایزی شرکت نکنند.

یعنی شما معتقد هستید برای تولید آثار بهتر و بیشتر در حوزه دفاع مقدس به حمایت نهادها و ارگان‌ها هیچ نیازی نیست؟

این حمایت‌ها و احساس تکلیف‌های نادرست باعث شده ما با لشکری از آدم‌ها مواجه باشیم که توهم نویسندگی دارند. فضا آن قدر بی‌در و پیکر شده که همه دل شان برای شهدا می‌سوزد و احساس می‌کنند باید قلم دست بگیرد و بنویسد. اما این افراد ادبیات را نمی‌شناسند و با شرکت در چند کلاس و دوره فکر می‌کنند نویسنده شده‌اند. نویسنده‌ای که رمان نخوانده و ادبیات و سبک‌ها و اصلاً جریانات ادبی را نمی‌شناسد، چطور می‌تواند نویسندگی کند؟ به صرف اینکه قلم خوبی دارد؟

قلم‌هایی که نیاز به رشد دارند

این قلم قابل احترام است اما همان قلم نیاز به رشد و پرورش دارد. با چهار تا کارگاه و کلاس نویسندگی که آدم نویسنده نمی‌شود. اما این اتفاق دارد می‌افتد و کرور کرور از این مدل آدم‌ها می‌آیند و کتاب می‌نویسند. هر چند با همان کتاب اول _متاسفانه بگوییم یا خوشبختانه _خلع سلاح می‌شوند و دیگر اقبالی به سمتشان پیدا نمی‌شود. این درد هم دامن‌گیر افراد است و هم دامنگیر ادبیات. یک بار یکی از ناشران از من خواست تا بر کار نویسندگانشان نظارت کنم. یکی از شروط من برای این کار این بود که این نویسنده‌ها صد رمان برتر دنیا را خوانده باشند و لیست رمان‌های خوانده شده‌شان را به من بدهند. اما آن ناشر خندید و گفت شما خیلی توقعتان بالا است!

طبیعی است وقتی اینطور به ادبیات نگاه می‌کنند نباید منتظر کتاب‌های مانا و تأثیر گذار باشیم.

مساله مهم دیگر اینکه با وجود کتاب‌های ضعیف و سطحی، ما کتاب خوب در حوزه دفاع مقدس کم نداریم، چرا از این کتاب‌ها به اندازه کافی اقتباس نشده است و ما فیلم خوب دفاع مقدسی هم کم داریم؟

این را باید از کارگردان‌ها و سینماگران و تهیه کننده‌ها بپرسید. سرمایه گذاری در این گونه موضوعات توجیه پذیر است و می‌توانند سرمایه‌شان را برگردانند. مردم ادبیات پایداری را دوست دارند و از فیلم‌هایی که ساخته‌ می‌شود استقبال می‌کنند.

چه طور می‌توان یک زنجیره کامل از کتاب تا اثر هنری مثل تئاتر، فیلم، مستند، انمیشن و در کشور ایجاد کرد؟

سینمای ما هنوز نفهمیده که اصالت با متن و با کتاب است. همان طور که بازیگر نمی‌داند اصالت با کارگردان است و کارگردان از او مهم‌تر است. کتاب‌های خوب دفاع مقدس کارهای آماده‌ای هستند. علی الخصوص کارهایی که مربوط باشد به زندگی همسران شهداست، صحنه‌های نظامی و هزینه بردار هم ندارد که خرجش بالا باشد. سوژه این کتاب‌ها هم مورد نیاز جامعه است. اینکه در سال‌های پس از پیروزی انقلاب سراغ این سوژه‌ها نرفتند واقعاً برای من هم جای سؤال دارد. یک بخش‌اش شاید بحث همین رسانه‌ها و مطبوعات و تلویزیون است که این نیاز را منتقل و این بستر را فراهم نکرده‌اند تا گفت‌وگویی بین نویسنده و فیلمنامه‌نویس یا تهیه‌کننده اتفاق بیافتد و نویسنده بتواند تهیه‌کننده و کارگردان را مجاب کند که آنچه نوشته است ارزش فیلم ساختن را دارد. گفت‌وگویی بین این دو گروه برقرار نمی‌شود.

به هر حال برای بسیاری از کارگردان‌ها و تهیه کننده‌ها اقتصاد خیلی مهم هست و بالاخره بحث اقتصاد سینما چیزی نیست که آدم بتواند از آن بگذرد یا حتی بخواهد زیر سوالش ببرد اما بعضی از کارها و کتاب‌های دفاع مقدس آن قدر خوب هستند که اگر ساخته شوند بازخورد خوبی خواهد داشت و مطمئناً تهیه کنندگان می‌توانند به بازگشت سرمایه خودشان مطمئن باشند. چه بسا که بیش از بازگشت سرمایه هم برایشان داشته باشد؛ چیزی که تا الان تجربه نشان داده فیلم‌های خانوادگی طیب و طاهر با دیالوگ‌های خلاقانه و با صحنه پردازی‌های فکر شده توانسته‌اند مردم را به تماشای خودشان بکشانند و موفق شوند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • نگاه مولفین و نویسندگان دفاع مقدس عمق بیشتری پیدا کرده است
  • اسارت مظلوم‌ترین حوزه دفاع مقدس است
  • رویداد فرهنگی هنری «باغ راه گفتگو» برگزار می شود
  • رویداد فرهنگی هنری «باغ راه گفتگو» برگزار می‌شود
  • رویداد فرهنگی هنری باغ راه گفتگو برگزار می‌شود
  • رضایت استاندار قزوین از اجرای طرح «دختران حاج قاسم»
  • «سروان شوذب مشکینی» زیر تیغ نقد
  • کتاب‌هایی که اگر فیلم شوند، پرفروش می‌شوند
  • اختصاص ۸۲ میلیاردتومان اعتبار برای ساخت پروژه دفاع مقدس در گلستان
  • افتتاح موزه‌های دفاع مقدس در ۵ استان کشور